Viking smykker

Jeg har lenge tenkt at jeg ville lære meg hvordan man lager kongesmykke med ring teknikk.
Det vil si å sette sammen ringer i ulike mønstre og rapporter. Dette fikk jeg muligheten til i går. Det var fantastisk morsomt. Jeg kjente en sterk indre motivasjon, konsentrasjon og indre ro.
Jeg vet at dette er en teknikk som appelerer til gutter. Finmotorisk arbeid og et fint men et røft uttrykk samtidig. Smykkene kan også gjerne settes sammen med skinn og lær for å gi et røffere uttrykk. Her har vi lagt smykkene i vibrasjonsmaskinen slik at de blir blanke. Man kan oksydere også, da blir smykkene mere mørke og matte i  fargen.
Dette er en aktivitet som kan passe i et fengsel fordi det krever koordinasjon og konsentrasjon. Når man kommer inn i arbeidet med rapporter finner man en arbeidsrytme som kan roe. 

0 kommentarer: