Livsglede!

Jeg har en svigermor som er helt spesiell. Hun er 86 år, men er stadig like vital.
Selv om hukommelsen ikke alltid er like god, leser hun aviser, holder seg oppdatert og er alltid interessert. På tross av livets mange små og store påkjenninger er hun alltid positiv.
"Var det dette som skulle hende meg da" sier hun og tar det som kommer med stoisk ro.
Jeg kjenner at jeg har så mye å lære av hennes gode holdninger og verdier i livet.
Hun er opptatt av kunst og kultur, og stadig kommer det nye bøker inn i huset.

Den siste er den nye utgaven av boken til Jan Vincent Johannessen, Kunsten å leve.
En vakker bok dekorert av Jacob Weidemann.

Når nære familierelasjoner blir alvorlig syke kan det være trøst å finne i slike historier der det handler om se hva som er viktig i livet. Når de så blir friske opplever mange at de har fått livet i gave på ny og blir bedre på å leve.

Jan Vincent sier blant annet disse kloke ord i kunsten om livet:

"Livet er ikke et vanskelig problem som skal løses,
det er et ufattelig mysterium som skal leves og oppleves.
Ikke gjennomleves."



1 kommentarer:

FIOLINESBLOG sa...

vakkert og gode refleksjoner:)
ta godt vare på denne svigermoren din,jeg savner min når jeg leser........
hun var også sånn, klok og trygg,vitebegjærlig og kunnskapsrik, på kunst og kultur.Hun gikk gjerne på foredrag på Blindern, for pensjonister om kunst og formidling!
Tenk,hvor noen mennesker griper livet så begjærlig, dette er gode forbilder å ha:)