Proppen i flaska...

- Er den endelig ute? Her har det ikke vært liv på en stund....
Sånn er det når livets små og store hverdagsaktiviteter får fokus. - Og så er det dette med å føle at jeg har noe å melde da:).
Vi har begynt å jobbe med en ny oppgave og snakker om inkluderende felleskultur for å skape et miljø som gir varig læring. Søren Kierkegaard var en teoretiker som ble mye brukt da jeg utdannet meg til aktivitør. Hva er det vi må ha fokus på som lærere?





"Hjelpekunst"

"- For i sannhet å lykkes med å få et menneske til et bestemt sted,
må en først og fremst passe på å finne han der han er, og begynne der.
Det er hemmeligheten i all hjelpekunst.
Enhver som ikke kan det, han er selv i innbildning,
når han mener han kan hjelpe en annen.
For i sannhet å kunne hjelpe en annen, må jeg forstå mer enn han,
men dog først og fremst forstå det han ikke forstår.
Når jeg ikke gjør det, så hjelper min forstand ham slett ikke"

( Søren Kierkegaard, 1813-55)


Så der er jeg da, - jeg leser om HMS, psykososialt arbeidsmiljø, etikk og internasjonalisering.
Hvilke verktøy og tiltak kan jeg som lærer ta i bruk med mine elever slik at de blir bevisste på disse temaene i eget klassemiljø og senere arbeidsmiljø. Hvordan kan jeg bidra til at de får en varig bevisst holdning til tanker, følelser og vilje vedr disse spørsmålene som utøvere i deres egne fag?

1 kommentarer:

Linetoppen. sa...

Mange gode spørsmål du stiller deg der ja....
Godt å vite at vi like mange tanker om oppgave 10 begge to.
Nå har jeg fått to etikkbøker til å "kose" meg med i helgen!
Snakkes snart!!