Yrkespraksis



På det studiet jeg går på skal vi ut i yrkespraksis i noen av de ulike yrkene som ligger under utdanningsløpet design og håndverksfag. Det er så morsomt å få lov til å prøve seg. Jeg har nå hatt noen dager hos en sølvsmed på Sollihøgda.
- Det er mange måter å lage smykker av mynter på.... Snakk om å få penger til å skinne ved hjelp av en slipe og poleringsmaskin.
(Øredobbene mine klinker som sollyden til et vindspill, og lyden får meg til å tenke på munker i bønn).
Den utskårede elgen er det en smed fra Spania som har laget ved hjelp av enkle redskaper. Et helt utrolig presisjonsarbeid. Alt er saget ut for hånd med en fin sag etter å ha laget noen hull i mynten:) En enkel, og en avansert utgave.




Jeg har også fått prøve meg i å sage ut en form i en sølvplate, men først måtte jeg jo øve meg litt. Da ble det to smykker i steden for ett. Det andre er laget av kobber. Disse hjertene har blitt punslet med solmønster. Kulene er laget av sølv som har blitt smeltet og loddet på platen, Hjertene har blitt slipt, pusset og polert på kanter og flater. Til sist ble de gjort blanke i en vibreringsmaskin.



1 kommentarer:

FIOLINESBLOG sa...

hei biens metallaktivitør:)
Jammen ble det et flott smykke du fikk laget i din yrkespraksis.
Håper du kan benytte bønnelyden av metallet til å meditere deg helt opp i en høyere bevissthet og inn i freden:)
klem