Bunadtilvirker i Follo

- Er jeg helt på jordet kanskje???
Jeg fant noe spennende på loftet etter min farmor som var aktiv bidragsyter til Husfliden i Oslo.
Men hva var det jeg fant?
Jeg måtte tilbake til min venn Solveig på Husflidhuset ved Tusenfryd. Hun elsker alle typer aktiviteter. Der ble jeg fortalt om en gammel kunstform som folk gjorde før i tiden. Vet faktisk ikke om noen gjør det her til lands lengre... Smykker av hår.
Har blitt tipset om et museum i Danmark som har utstilling av hår, og det finnes noen fra Kullarna i Sverige som fortsatt kan teknikken, men de deler ikke kunnskapen med andre....
Kan dette være noe for meg? Hva jeg tenker å lage forblir en hemmelighet en stund. Kan ikke fortelle alt heller. Da blir det jo ikke morsomt på fremlegg :)
Har noen hørt om KumiHimo?

3 kommentarer:

FIOLINESBLOG sa...

Hei Bien:)
Om du er helt på jordet? Iallefall ligger deler av Vinterbro i kanten av naturen..... mens Tusenfryd området er omgjort til et gedigent veisystem!
Ja, det synes merkelig å kjøre forbi på motorveien og se ned på det lille tømmerhus tunet og tenke....hvordan i all verden så det ut her før? Nå er alt som har tilhørt husfliden og kulturen i området blitt kuriosa og noe vi nesten ser på som museum,merkelig?
Oppegård historielag har nok noe på det vil jeg tro. Kjente plutselig på meg at jeg var veldig for verneverdige fag:)

Lykke til med det du har for plan.....filoline

anne - moseplassen sa...

Jeg har sett flere bilder /relieff med hår på BBC sin Antic Roadshow. Og jeg tror jeg har sett det som figurer. Ganske snedig egentlig, men høres utrolig pitlete ut. Men litt spennende også da... Kanskje mer som kunst enn brukssmykke.

Bien sa...

Det tok sin tid før jeg så denne kommentaren.... men takk for tipset;)
Det ble ikke noe dessverre ikke noe kunst eller smykke, men rett og slett en frisyre der inspirasjonen kom fra bunadskrona og et redesignet antrekk.
Har forresten begynt å lage en ny blogg til praksis og brukte dine bloggtips. Tusen takk for hjelpen!