Lyst

"- Jeg kan ikke få deg til å lære" sa noen til meg. "Det du lærer skjer inne i deg. Du må ville og oppdage det selv".
Jeg er voksen, motivert og vil gjerne ha påfyll. Det betyr ikke at jeg alltid er klar for å oppdage eller forstår det stoffet vi holder på med. Sakte med sikkert siver det inn, og først nå etter snart 3 år er det mange ting jeg stadig oppdager.... temaer vi har hatt om før eller stoff jeg leser på nytt og forstår på en annen måte ( feks at de innledende øvelser vi fikk på HiAk er knyttet til oppgavene som kommer, - hvem sa vel noe om det? ).

Men hva skjer ute i pedagogisk praksis, når elevene ikke er motivert i utgangspunktet?
Det handler jo først og fremst om å ha lyst til å lære noe, eller?
Jeg tenker på når barn lærer å sykle. Det hjelper ikke hvor vanskelig det er, vi bare skal klare det! Alle kan det og får det til. Hvorfor skal ikke jeg klare det?
Det samme gjaldt å lære å kjøre bil. Klarte mamma å ta lappen skal jammen jeg klare det. Koste hva det koste vil:) Er det fordi elevene ikke kommer inn på førstevalget sitt, eller ikke får oppgaver som er relevante for det de selv vil jobbe med/ sitt valgte yrke. Kanskje er det rett og slett hormonelt. Det er mye som skjer gjennom ungdomstiden. Som en klok mann sa til meg i forhold til min sønn: det skulle rett og slett stått et skilt i pannen på ungdommene: Stengt pga ombygging.
Mitt først spørsmål blir: hvor er du nå, hvor har du tenkt deg og hva skal du gjøre for å komme dit? Hva kan evt jeg hjelpe deg med på veien?


4 kommentarer:

FIOLINESBLOG sa...

fint med en prat innimellom registrerer jeg:)klem

Bien sa...

Helt klart;)

Linetoppen. sa...

Veldig god refleksjoner du kommer med her. Det er dette som er kjernen. Hva må til for at vi skal komme på elevens nivå, og hva kan vi gjøre for at de skal syns det de lærer er relevant?

Hilsen Linetoppen

Ella sa...

Å,det er så godt å lese det du skriver Britt. Jeg får inspirasjon og du setter i gang mine små grå også. Det at vi lærer mer ved å jobbe sammen med andre blir mer og mer klart for meg.

Ella