Refleksjoner

Jeg er så heldig at jeg kjører sammen med en student til og fra skolen. Da kommer det en hel del refleksjoner på hva vi opplever og ikke minst oppdaget. Ettersom jeg har testet meg på learningstyles.net har jeg fått bekreftet at jeg er sterkt auditiv, noe som gjør at jeg har stor glede av å reflektere sammen med andre.
Som mange andre i grunnskole og videregående opplæring, har jeg vært "utsatt" for ulike typer pedagogikk og pedagoger. Hittil har jeg hatt sterkest erindring på det negative fra barne og ungdomsskole.... Lærere som favoriserte elever, brukte fysisk avstraffelse eller rett og slett mobbet elever gjennom kommentarer og tilbakemeldinger på oppgaver. Grøss og gru... B klasse syndromet...
Men det har også vært positive opplevelser representrert. Dialogbasert læring feks i samfunnsfag. Det likte jeg godt:) Praksis i formgivning og på yrkesfag var også en favoritt, men det var nok mange styrte oppgaver der vi fikk modellen først, ble vist etter mester - lærling prinsippet og selv skulle utføre oppgaven. Men vi ble veldig gode på teknikker! Jeg har jo stor glede av det jeg lærte fortsatt.

En oppdagelse jeg gjorde i en av mine mange samtaler under bilturene, der den ene tanken fører til den andre, var en lærer vi fikk på ungdomsskolen. Vi var en klasse med mange utfordringer og det var uttalt til oss som klasse at ingen lærere ønsket å undervise oss. Plutselig kom redningen! en ung lærervikar! Han snudde opp ned på klassen med aksjonslæring. Vi var mye ute og forsket i naturen, gjorde teorifagene i praksis. I tillegg tok han oss med på mange klasseturer for å skape et godt miljø. Han anerkjente oss og viste oss at vi hadde potensiale! Vi kunne også bli noe. En riktig god gjenoppdagelse ble det.
Dermed ble denne oppgaven vi er i gang med nå mer kjent for meg - å jobbe med tilnærmet aksjonsforskning som metode.

1 kommentarer:

FIOLINESBLOG sa...

Du er bare så god:)
Hils til Olga Dysthe fra meg,hun er min sparringsparner nå,når ikke du er der;)
fiolineklem