Sanserikt entreprenørskap

Å ha en ide eller en forretningside sies å være to forskjellige ting. Hva er forskjellen for meg?
Jeg kan ha mange gode intensjoner og lure ideer, men forretningside blir det ikke før jeg tjener penger på det? 
Etter å ha utdannet meg til yrkesfaglærer i design og håndverksfag, med aktivitørfaget som bakgrunn, har jeg tenkt på hvilken kompetanse jeg har savnet for å være lærer på videregående. Dette med tanke på at det er små og mange faktisk verneværdige håndverksfag. Jeg ser at elevene trenger å lære hva det vil si å drive sitt eget firma fordi mange vil måtte lage sin egen jobb. Hvor viktig blir ikke entreprenørskap som virkemiddel i skolen da? - og på hvilken måte kan jeg veilede elevene i dette når jeg ikke har erfart det selv? Jo, jeg har vært med på å starte flere tjenester i en kommune, men jeg har ikke stått økonomisk ansvarlig for de valgene jeg har tatt. Dette ønsker jeg å gjøre noe med!
Jeg har noen tanker om på hvilken måte. Jeg har både noen konkrete ideer til produkt og til tjenester...
og ikke minst, jeg har funnet et navn som jeg tenker beskriver både firmaets innhold og det jeg er opptatt av. Jeg trekker med meg gammel kunnskap inn i noe nytt, - og navnet er:


Sanserike

Som Gründer, der jeg skal lage meg en forretningsplan, er det mange ord å spørsmål å tenke gjennom. Jeg har fulgt en blogg en stund, helt hemmelig... tror jeg da (he he). 
Denne gründeren har kommet med noen kloke ord jeg gjerne vil referere til, og håper det er greit for henne at jeg legger ut en link:


Dette sier Sjefsengelen Celine om 20 ord og spørsmål  for ferske gründere 


I punkt 4 snakker hun om ungt entreprenørskap og at hun synes dette er det smarteste tiltaket som er satt ut i livet.  For noen tar det altså litt lengre tid å gjøre drømmen levende.  Som dere sikkert har skjønt er jeg er veldig enig i at det er viktig å jobbe med entrepreørskap i skolen:)


Så får jeg se hva jeg tenker om disse ordene og spørmålene til Sjefsengelen underveis i etableringen;)

0 kommentarer: