Opp av esken...


...dukker det opp gamle skatter! 

Jeg er litt usikker på dette med pels. Tør jeg, bør jeg?
Hvor etisk riktig er det å bruke pels?
Det har vært et hett tema i forhold til pelsoppdrett i vinter, 
og kanskje har det vært et tema fordi det har vært en kald vinter.
Det er viktig at dyrene har det bra, og det har unektelig ikke sett slik ut i media.
Samtidig som dette har pågått har jeg registrert og blitt gjort oppmerksom på at 
pels er høyaktuelt i moteverdenen. I hvertfall som tilbehør.
Hva er riktig å gjøre i forhold til håndverksfaget?
Pelsmester er et gammelt og verneverdig fag i Norge. 
Pels har tross alt, gjennom veldig mange år, 
vært en nødvendighet for at vi mennesker 
skulle holde oss varme gjennom landets kuldeperioder.

I dette innlegget er det pels som er så gammel at jeg nesten er sikker på at 
dyret kommer fra et fritt liv i naturen eller er fra et nyttedyr (mat)...
Den er nesten jaktet på med spyd, tror jeg:-)

Og esken er jo en historie i seg selv!

Jeg har i hvertfall hatt det gøy med å prøve.













0 kommentarer: